MESSERSCHMITT
Historia Messerschmitta rozpoczyna się w 1926 roku kiedy to Willy Messerschmitt zakłada własną fabrykę samolotów oznaczając ją własnym nazwiskiem. Główną siedzibą fabryki był Augsburg. Największe sukcesy przypadają na II wojnę światową, kiedy to skonstruowano kilka bardzo dobrych modeli z silnikiem odrzutowym.
Na wystawie w Krakowskim muzeum znajdują się samoloty śmigłowe oznaczone symbolami BF 109G-6 oraz Me 209 V1. Ten drugi jest niekompletny. Opiszmy zatem ten pierwszy:
W 1934 roku Ministerstwo Lotnictwa Rzeszy rozpisało konkurs na jednomiejscowy myśliwiec bojowy. Takiż model został zaprezentowany Ministerstwu i w 1937 roku rozpoczęto seryjną produkcję tych maszyn. Pierwsze Messerschmitty brały udział w boju podczas wojny domowej w Hiszpanii w 1936-39 roku. Do 1939 roku wyprodukowano tych samolotów na tyle, że stały się główną siłą bojową niemieckiego lotnictwa.
Prezentowany na wystawie model Bf 109G produkowano od 1943 roku. Na tymże konkretnym modelu znajduje się tabliczka znamionowa informująca, że jest to samolot nr 163306, fabrykę opuścił 11 maja 1944 roku. Wiadomym jest, że ta konkretnie maszyna służyła w jednostce treningowej Jagdgruppe West. W dn 28 maja 1944 kierujący samolotem Ernst Pleins stracił kontrolę nad maszyną i samolot wpadł do jeziora Trzebuń niedaleko Piły. Pilot zginął na miejscu. Staraniem fundacji „Polskie Orły” samolot wyłowiono z jeziora, wyremontowano i przeniesiono do krakowskiego muzeum jako depozyt długoterminowy.
Lista samolotów prezentowanych
w muzeum:
Albatros B II A
Antek (WSK PZL An-2R)
Cessna
F-84F Thunderstreak (Republic)
F-105D Thunderchief (Republic)
Gawron PZL-101
Iljuszyn (Ił 14S, Ił 28R, Ił 28U)
Iskra
Jakowlew Jak-40
Kania (helikopter)
Kruk PZL-106
Lisunow Li-2
LVT A-7P Corsair II
Messerschmitt
MiG 29
Mirage 5 BA
SAAB
Skrzydło Lilienthala
Tupolew Tu-134A
WSK