LISUNOW LI-2
Lisunow Li-2 jest przykładem radzieckiego samolotu zbudowanego na podbudowie amerykańskiej maszyny Douglas DC-3. W 1938 roku Związek Radziecki zakupił licencję na produkcję tychże samolotów, jednak wkrótce dokonano poważnych zmian po dokonaniu których samolot zaczęto nazywać od nazwiska konstruktora Borysa Lisunowa. Samoloty produkowano krótko, po II Wojnie Światowej, dokładnie na przełomie 1946-47 roku zaprzestano produkcji. W sumie wyprodukowano ok. 3000 egzemplarzy.
Samoloty te odegrały pewną rolę podczas II Wojny Światowej. Pełniły funkcje transportowe sprzętu oraz ludzi. Po wojnie używane były w lotnictwie cywilnym do przewozu pasażerów jak i w wojsku. Zostały wycofane w 1974 roku.
Model pokazany na wystawie skonstruowany został w 1943 roku i używany był przez wojska radzieckie. Po wojnie został przekazany Polakom i służył w Szkole Oficerskiej w Dęblinie do 1974 roku.
Dane techniczne:
- Dwa silniki gwiazdowe ASz-62 o mocy 1000 KM
- Ciężar własny 7120 kg
- Prędkość maksymalna 280 km/h
- Pułap 5600 metrów
- Zasięg 2400 km
Lista samolotów prezentowanych
w muzeum:
Albatros B II A
Antek (WSK PZL An-2R)
Cessna
F-84F Thunderstreak (Republic)
F-105D Thunderchief (Republic)
Gawron PZL-101
Iljuszyn (Ił 14S, Ił 28R, Ił 28U)
Iskra
Jakowlew Jak-40
Kania (helikopter)
Kruk PZL-106
Lisunow Li-2
LVT A-7P Corsair II
Messerschmitt
MiG 29
Mirage 5 BA
SAAB
Skrzydło Lilienthala
Tupolew Tu-134A
WSK