JAKOWLEW JAK-40
Jakowlew Jak-40 zaprojektowany został w Saratowskich Zakładach Lotniczych w 1965 roku (w produkcji seryjnej w latach 1968-81). Głównym zamierzeniem konstruktorów było zastąpienie znacznie już przestarzałych maszyn Lisunow Li-2 (projekt sprzez II wojny światowej) oraz Iljuszyn Ił-14 (konstrukcja z poł. lat 40-tych). Projekt tym razem był przeznaczony głównie dla lotnictwa cywilnego, samoloty miały zabierać pasażerów także z nieutwardzonych lotnisk, zastosowano więc większą średnicę kół oraz większą powierzchnię skrzydeł przez co start i lądowanie mogło odbywać się przy niższej prędkości.
W podstawowej wersji samolot zabierał 32 pasażerów, liczne konstrukcje VIP zabierały odpowiednio mniej pasażerów. W praktyce samoloty te okazały się bardzo użyteczne w transporcie pasażerskim w Związku Radzieckim, liczne egzemplarze zakupione zostały przez inne kraje bloku socjalistycznego. W sumie fabryka wytworzyła 1011 Jaków 40.
Polska także zakupiła kilka egzemplarzy tych maszyn. Należały one do 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego i przeznaczone były do przewozu prezydenta, premiera oraz wyżej postawionych polityków, część dzierżawiona była przez PLL LOT.
Dane techniczne:
- 3 silniki turboodrzutowe o ciągu 1500 kG
- Ciężar własny 9440 kg
- Prędkość maksymalna 560 km/h
- Pułap 12.000 metrów
- Zasięg 1300 km
Lista samolotów prezentowanych
w muzeum:
Albatros B II A
Antek (WSK PZL An-2R)
Cessna
F-84F Thunderstreak (Republic)
F-105D Thunderchief (Republic)
Gawron PZL-101
Iljuszyn (Ił 14S, Ił 28R, Ił 28U)
Iskra
Jakowlew Jak-40
Kania (helikopter)
Kruk PZL-106
Lisunow Li-2
LVT A-7P Corsair II
Messerschmitt
MiG 29
Mirage 5 BA
SAAB
Skrzydło Lilienthala
Tupolew Tu-134A
WSK