GAWRON PZL-101
PZL-101 Gawron jest konstrukcją opracowana przez inż. Stanisława Lassotę na podstawie rosyjskiego Jaka-12M. Samolot oblatano w 1958 roku i w 1960 wszedł on do produkcji seryjnej w zakładach WSK-Okęcie. Podstawowym zadaniem maszyny była praca w rolnictwie przy opryskiwaniu upraw. Do samolotu doczepiony był zbiornik będący w stanie pomieścić 550 kg chemikaliów.
Aby obniżyć ciężar maszyny ze stali wykonano jedynie konstrukcję, obicie natomiast wykonane zostało z aluminium natomiast skrzydła pokryto płótnem. Samolot okazał się dobrą konstrukcją, do 1968 roku wyprodukowano 325 samolotów, z czego 134 wyeksportowano głównie do Bułgarii i na Węgry. Zaprzestanie produkcji wiązało się z opracowaniem kolejnej wersji samolotów rolniczych → 'Kruk'. Samoloty te można po dziś znaleźć w niektórych areoklubach.
Prezentowany w Muzeum egzemplarz jest wyjątkowo nie jest wersją rolniczą lecz pasażerską.
Dane techniczne:
- silnik 9-cylindrowy AI 14R o mocy 260 KM
- Ciężar własny 1004 kg
- Prędkość maksymalna 170 km/h
- Pułap 3380 metrów
- Zasięg 240 km
Lista samolotów prezentowanych
w muzeum:
Albatros B II A
Antek (WSK PZL An-2R)
Cessna
F-84F Thunderstreak (Republic)
F-105D Thunderchief (Republic)
Gawron PZL-101
Iljuszyn (Ił 14S, Ił 28R, Ił 28U)
Iskra
Jakowlew Jak-40
Kania (helikopter)
Kruk PZL-106
Lisunow Li-2
LVT A-7P Corsair II
Messerschmitt
MiG 29
Mirage 5 BA
SAAB
Skrzydło Lilienthala
Tupolew Tu-134A
WSK