ALBATROS B IIa
Albatros Flugzeugwerke GmbH powstała w 1909 roku w Berlinie. Firma specjalizowała się w produkcji samolotów szkoleniowych i myśliwskich. Jednym z głównych konstruktorów był Ernst Heinkel. Przez okres działalności zakłady wyprodukowały ponad 10 tysięcy egzemplarzy samolotów podzielonych na modele A, B, C, D, w zależności od przeznaczenia, wyposażenia, typu i mocy silnika. Samoloty te podczas pierwszej wojny światowej znalazły się na wyposażeniu armii Niemiec i Austro-Węgier. Po odzyskaniu niepodległości przez Polskę służyły w polskiej armii jako samoloty szkoleniowe oraz w czasie wojny polsko-bolszewickiej. Niewielką ich ilość zakupiła armia szwedzka.
Egzemplarz prezentowany na ekspozycji jest jednym z licznej grupy Albatrosów. Wyprodukowany został w 1919 roku w filii Albatrosa Luftfahrzeug-Gesellschaft GmbH (LFG) jako samolot przeznaczony głównie do celów szkoleniowych. Posiada 6-cylindrowy, rzędowy silnik Mercedesa o mocy 160 KM (118 kW). Samolot rozwija prędkość do 120 km/h, zasięg to ok. 450-500 km. Konstrukcja jest całkowicie drewniana, jedynie w przedniej części przy silniku wzmocniona blachą aluminiową. Skrzydła pokryte płótnem.
Lista samolotów prezentowanych
w muzeum:
Albatros B II A
Antek (WSK PZL An-2R)
Cessna
F-84F Thunderstreak (Republic)
F-105D Thunderchief (Republic)
Gawron PZL-101
Iljuszyn (Ił 14S, Ił 28R, Ił 28U)
Iskra
Jakowlew Jak-40
Kania (helikopter)
Kruk PZL-106
Lisunow Li-2
LVT A-7P Corsair II
Messerschmitt
MiG 29
Mirage 5 BA
SAAB
Skrzydło Lilienthala
Tupolew Tu-134A
WSK