PZL KANIA
Bazą niniejszego helikoptera jest śmigłowiec Mi-2. Jakkolwiek Kania, w porównaniu do swojego poprzednika wyposażona została w amerykański silnik Allison 250 - nowocześniejszy, o wyższej mocy i bardziej ekonomiczny. W zamierzeniach konstruktorów moał to być helikopter, który zdobędzie rynki europejskie i stanie się poważnym produktem eksportowym. Tak się jednak nie stało. Na eksport wyprodukowano tylko kilka sztuk, latały one w Czechosłowacji oraz na Cyprze. Większość tych maszyn wykorzystywana była w Polsce, głównie przez Milicję Obywatelską (policję) oraz Straż Graniczną. W latach 1979-2006 wyprodukowano jedynie 19 sztuk tychże śmigłowców.
Znajdujący się na ekspozycji model przekazany został w 2020 roku przez Biuro Logistyki Komendy Głównej Policji, zanim trafił do Krakowa pracował w jednostce w Poznaniu.
Dane techniczne:
- Dwa silniki Rolls-Royce Allison o mocy 426 KM
- Ciężar własny 2000 kg
- Prędkość maksymalna 210 km/h
- Pułap 4 tys. metrów
- Zasięg 800 km
Lista samolotów prezentowanych
w muzeum:
Albatros B II A
Antek (WSK PZL An-2R)
Cessna
F-84F Thunderstreak (Republic)
F-105D Thunderchief (Republic)
Gawron PZL-101
Iljuszyn (Ił 14S, Ił 28R, Ił 28U)
Iskra
Jakowlew Jak-40
Kania (helikopter)
Kruk PZL-106
Lisunow Li-2
LVT A-7P Corsair II
Messerschmitt
MiG 29
Mirage 5 BA
SAAB
Skrzydło Lilienthala
Tupolew Tu-134A
WSK