PZL-106 Kruk jest następcą samolotu → 'Gawron'. W odróżnieniu od poprzednika skrzydła zamontowano poniżej kabiny (dolnopłat). Szczególną uwagę zwrócono na bezpieczeństwo pilota, uszczelniono kabinę, doprowadzono do niej filtry powietrza. Przed skrzydłami zamocowano noże do cięcia ewentualnych przeszkód, np. drutów energetycznych. Tym sposobem samolot przeznaczony głównie do oprysków a więc latający na małych wysokościach zabezpieczono przed przeszkodami. Zwiększono także ponad dwukrotnie moc silnika oraz prawie trzykrotnie zwiększono zasięg.
Samolot stał się sukcesem, eksportowano je m. in. do Egiptu i Sudanu. Produkcja zakończyła się pod koniec lat 80-tych.
Dane techniczne:
- silnik 6-cylindrowy Lit-3S o mocy 600 KM
- Ciężar własny 1575 kg
- Prędkość maksymalna 211 km/h
- Pułap 4000 metrów
- Zasięg 680 km
Lista samolotów prezentowanych
w muzeum:
Albatros B II A
Antek (WSK PZL An-2R)
Cessna
F-84F Thunderstreak (Republic)
F-105D Thunderchief (Republic)
Gawron PZL-101
Iljuszyn (Ił 14S, Ił 28R, Ił 28U)
Iskra
Jakowlew Jak-40
Kania (helikopter)
Kruk PZL-106
Lisunow Li-2
LVT A-7P Corsair II
Messerschmitt
MiG 29
Mirage 5 BA
SAAB
Skrzydło Lilienthala
Tupolew Tu-134A
WSK