WSK PZL AN-2R (ANTEK)
WSK PZL An-2, popularnie zwany Antkiem jest jedną z najpopularniejszych maszyn używanych w Polsce doby PRL-u. Konstrukcja zaprojektowana została przez radzieckiego konstruktora Olega Antonowa w 1947 roku a następnie licencja sprzedana polskim zakładom WSK PZL w Mielcu. Projekt stał się wielkim sukcesem, maszynę produkowano do początku lat 90-tych wytwarzając w sumie ok. 12 tysięcy egzemplarzy.
W samolocie pozostawiono dwupłat, co potraktować można jako duże zapóźnienie. To rozwiązanie jednak zwiększało powierzchnię nośną i umożliwiało start i lądowanie na krótkich odcinkach nawet w trudnych warunkach poza dobrze przygotowanymi pasami startowymi. Ta cecha zadecydowała o przeznaczeniu, głównie w rolnictwie do rozpylania nawozów, w transporcie ładunków (możliwość przewozu towarów do 1,5 tony). Samoloty te sprawdziły się w lotnictwie wojskowym i używane były do wywożenia skoczków spadochronowych. W samolocie istniała możliwość zastąpienia kół pływakami, używania zatem pojazdu w warunkach wodnych. Niewielką liczbę samolotów wyposażono w fotele i przeznaczono do przewozy pasażerów.
Egzemplarz prezentowany na wystawie opatrzony literą 'R' przeznaczony był do prac rolniczych jest darem Zakładu Usług Agrolotniczych w Mielcu.
Dane techniczne:
- silnik gwiazdowy ASz62IR o mocy 1000 KM
- Ciężar własny 3450 kg
- Prędkość maksymalna 260 km/h
- Pułap 4400 metrów
- Zasięg 900 km
Lista samolotów prezentowanych
w muzeum:
Albatros B II A
Antek (WSK PZL An-2R)
Cessna
F-84F Thunderstreak (Republic)
F-105D Thunderchief (Republic)
Gawron PZL-101
Iljuszyn (Ił 14S, Ił 28R, Ił 28U)
Iskra
Jakowlew Jak-40
Kania (helikopter)
Kruk PZL-106
Lisunow Li-2
LVT A-7P Corsair II
Messerschmitt
MiG 29
Mirage 5 BA
SAAB
Skrzydło Lilienthala
Tupolew Tu-134A
WSK