MiG 29
Jedną z najnowocześniejszych maszyn prezentowanych w Muzeum Lotnictwa jest rosyjski MiG 29. Chociaż początki tej maszyny sięgają lat 70-tych, do dzisiaj jest jednym z nowocześniejszych samolotów na świecie. Osiągi mówią same za siebie - rozwija prędkość blisko 2500 km/h oraz maksymalną wysokość lotu ponad 17 km nad ziemią. Bardzo krótki rozbieg - 240 metrów, nieco dłuższy dobieg 600 metrów sprawiają, że może być na wyposażeniu lotniskowców. Samolot jest w stanie przelecieć blisko 2000 km.
Ze względu na parametry samolot chętnie kupowali członkowie Układu Warszawskiego. Poza Układem Warszawskim samolot zakupiły Indie, Algieria, Sudan, Peru.
W ostatnich latach MiG 29 używany był w boju, w: Zatoce Perskiej, Jugosławi, Syrii, prawdopodobnie także w Czeczeni. Obecnie MiG-i 29 nie są produkowane. Zastąpione zostały maszynami MiG 35. Te ostatnie mają konstrukcję wzorowaną na słynnych poprzednikach, mają jeszcze lepsze osiągi.
Prezentowany na ekspozycji model zakupili Niemcy. W 2002 roku odsprzedali go Polsce i trafił do 41 Eskadry Lotnictwa Taktycznego w Malborku. W 2007 roku ten egzemplarz wycofano i przekazano do MLP w Krakowie.
Dane techniczne:
- Dwa silniki turboodrzutoweo ciągu 81,3 kN
- Ciężar własny 10900 kg
- Prędkość maksymalna 2400 km/h
- Pułap 18000 metrów
- Zasięg 1430 km
Lista samolotów prezentowanych
w muzeum:
Albatros B II A
Antek (WSK PZL An-2R)
Cessna
F-84F Thunderstreak (Republic)
F-105D Thunderchief (Republic)
Gawron PZL-101
Iljuszyn (Ił 14S, Ił 28R, Ił 28U)
Iskra
Jakowlew Jak-40
Kania (helikopter)
Kruk PZL-106
Lisunow Li-2
LVT A-7P Corsair II
Messerschmitt
MiG 29
Mirage 5 BA
SAAB
Skrzydło Lilienthala
Tupolew Tu-134A
WSK