Urodzona jako jedenaste z dzieci kowala Bartłomieja Aniela Salawa została ochrzczona w Sieprawiu w kościele pod wezwaniem św. Michała Archanioła w 1881 roku. Wychowywana w ubogiej wielodzietnej rodzinie dziewczynka szybko dojrzewała, edukacja w szkole ludowej zamknęła się dla niej już po dwóch latach, operowała więc jedynie podstawową wiedzą o czytaniu, pisaniu i liczeniu. Już jako dziecko musiała zajmować się pasaniem gęsi, w wieku 13 lat poszła na służbę do gospodarza z tej samej wsi Stanisława Dobosa. Gdy skończyła 16 lat, rodzice postanowili wydać Anielę za mąż, wolała jednak wyprowadzkę do Krakowa i poszukiwanie pracy jako służąca. W mieście pomogła jej początkowo starsza siostra Teresa, jednak już w 1899 roku Teresa w wieku zaledwie 27 lat zmarła. Dla młodszej z sióstr był to czas wielkiej przemiany duchowej, podjęcia postanowień na całe życie, decyzji o poświęceniu swoich dni na czyste umiłowanie Chrystusa.
W 1900 roku Aniela wstąpiła do katolickiego Stowarzyszenia im. św. Zyty powołanego przez księdza o. Włodzimierza Ledóchowskiego, późniejszego generała zakonu jezuitów przy kościele św. Barbary w Krakowie. W stowarzyszeniu Aniela Salawa wzięła udział w kursach gotowania, czytania i pisania, korzystała z biblioteki.
W 1912 roku wstąpiła do nowicjatu Franciszkańskiego Zakonu Świeckich przy kościele św. Franciszka z Asyżu w Krakowie, rok później przyjęła imię zakonne Teresa, składając profesję na ręce franciszkaninia o. Izydora Olbrachta.
Opiekowała się młodymi dziewczętami, które zaczynały swoją drogę zawodową jako służące w Krakowie, nie odmówiła również pomocy w trakcie działań wojennych, spędzając długie godziny w lazarecie. Przynależność do bractwa Matki Boskiej Nieustającej Pomocy (przy OO. Redemptorystach), Sodalicji Mariańskiej (przy kościele św. Barbary), bractwa Szkaplerza Matki Bożej i bractwa różańcowego pochłaniała wiele czasu, dla Anieli Salawy ważną była także coroczna pielgrzymka do sanktuarium Matki Bożej Tuchowskiej.
W 1916 rozpoczyna pisanie "Dziennika", który przepisany przez spowiednika księdza Stanisława Maciątka i opracowany przez o. Franciszka Świątka, stanie się dla wiernych Kościoła świadectwem mistycznych spotkań błogosławionej Anieli z Chrystusem.
Mimo postępującej choroby i osłabienia zdołała jeszcze w 1920 dojść z pielgrzymką na Jasną Górę. Lata następne to czas wielkiego osłabienia, choroby i poczucia samotności, Aniela Salawa przez pewien okres przebywa w szpitalu Stowarzyszenia św. Zyty na ul. Radziwiłłowskiej 8. W roku 1922 wyniszczony gruźlicą oraz stwardnieniem rozsianym organizm poddał się, Anielę Salawę pochowano w Krakowie.
Rozpoczęty po drugiej wojnie proces informacyjny doprowadził do ekshumacji szczątków Anieli Salawy z Cmentarza Rakowickiego w roku 1949 i przeniesienia ich do kościoła OO. Franciszkanów.
Beatyfikacja na krakowskim Rynku przez Ojca Świętego Jana Pawła II w roku 1991 stała się wielkim wydarzeniem szczególnie dla Małopolan. Ponad 100 tysięcy wiernych, przygotowujących się do rozpoczęcia Światowego Dnia Młodzieży w Częstochowie następnego dnia, wzięło udział w mszy świętej. Od 2004 roku kościół parafialny pod wezwaniem św. Michała Archanioła w Sieprawiu został ogłoszony przez kardynała Franciszka Macharskiego Sanktuarium bł. Anieli Salawy. Służąca, członkini "zytek" stała się patronką Franciszkańskiego Zakonu Świeckich w Polsce oraz osób z nowotworami. Jej atrybutem w ikonografii jest szal.
Literatura:
• ks. Kazimierz Panuś "Błogosławiona Aniela Salawa" w "Wielcy ludzie Kościoła", wydawnictwo WAM, Kraków 2006
Lista postaci świata rzymsko-katolickiego opisanych na stronie:
bł. Bronisława
św. Faustyna Kowalska
św. Florian
św. Jacek Odrowąż
św. Jadwiga Andegaweńska
św. Jan Kanty
św. Maksymilian Maria Kolbe
św. Jan Paweł II
bł. Salomea Piastówna
bł. Aniela Salawa
bł. Wincenty Kadłubek