Strona główna >Zabytki Krakowa> Wzgórze Wawelskie > Komnaty Reprezentacyjne
  KOMNATY REPREZENTACYJNE


  Reprezentacyjne Komnaty Królewskie, część Państwowego Zbioru Sztuki na Wawelu, składa się z trzech pomieszczeń parteru (tzw. Mieszkanie Wielkorządcy) oraz drugiego piętra Zamku Królewskiego.

  Mieszkanie Wielkorządcy - ta część ekspozycji składa się z trzech sal położonych na parterze Zamku. Wchodząc do pomieszczeń warto zadrzeć głowę do góry - zachowały się tutaj orginalne stropy z ok. 1524 roku czyli z czasów budowy królewskiej rezydencji. Ciekawe są również portale wykonane przez Benedykta Sandomierzanina. Każdy z portali jest niepowtarzalny i stanowi cenny przykład sztuki renesansu. W pierwsze sali mieszkania Wielkorządcy warto zwrócić uwagę na gobelin z serii Celadon i Astrea wyk. w Abusson. Jest to nawiązanie do listów Jana III Sobieskiego i Marii Kazimiery określających siebie imionami tychże kochanków. W tejże sami są też dwa niepozorne obrazy malowane przez Ludgera Tom Ringa. Przedstawiają one Dorotheę i Tillego von Vechelde. W trzeciej sali Mieszkania znajduje się obraz mal przez Gillisa van Valkenborgha ukazujący 'Pożar Troi'.

  Sala Poselska - nazwa wywodzi się od funkcji komnaty w której przyjmowano posłów. Druga nazwa Sala pod Głowami nawiązuje do stropu kasetonowego ozdobionego 194 głowami przedstawiającymi różne stany w Polsce w XVI w. (do dzisiaj zachowało się 30 głów). Salę ozdabia fryz autorstwa Hansa Dürera 'Tabula Cebetis' przedstawiający etapy życia ludzkiego od narodzin do śmierci. W centralnej części sali znajduje się krzesło typu poltrona nawiązujące do niezachowanego tronu królewskiego. Ściany sali udekorowane są arrasami Zygmunta Augusta. W tejże sali wiszą także obrazy mal. przez Marcina Kobera przedstawiające Zygmunta Starego i Annę Jagiellonkę.

  Sala Pod Przeglądem Wojsk - fryz z XVI wieku został namalowany przez Antoniego z Wrocławia i przedstawia Zygmunta Starego obserwującego defiladę wojsk. W tejże sali powieszone są obrazy nawiązujące do monarchów Polski. Szczególnie ciekawy jest obraz malowany przez Parisa Bordone i przedstawiający Jana Jakuba Caragia z orłem. Jan Jakub Caraglia był złotnikiem króla Zygmunta Augusta, orzeł z wisiorem z literami SA (Sigismundus August) nawiązuje do postaci ostatniego Jagiellona.



  Sala Turniejowa - nazwa sali nawiązuje do zachowanego fryzu przedstawiającego turniej rycerski i malowanego przez Hansa Durera oraz Antoniego z Wrocławia. Wygląd sali jest efektem renowacji z początku XX wieku. Wówczas umieszczono tu piec z zamku w Wiśniowcu, na ścianach natomiast umieszczono obrazy pochodzące z darów.

  Sala Pod Zodiakiem - wygląd sali jest efektem renowacji Zamku w latach 20-stych XX wieku. Fryz przedstawiający znaki zodiaku namalował Leonard Pękalski. Gdyby nie pożar w XVI wieku zachowałby się strop przedstawiający znaki zodiaku - dzieło Hansa Durera. Tym samym współcześnie nawiązano do renesansowego wyglądu poprzez ukazanie takiego motywu na fryzie okalającym komnatę. W sali pokazywane są arrasy z kolekcji Zygmunta Augusta, najczęściej pokazywane są arrasy z serii 'Budowa Wieży Babel'. . Ekspozycja wymieniana jest co ok. 2 lata.

  Sala Pod Planetami - podobnie jak poprzednia, Sala Pod Zodiakiem, sala została restaurowana w XX wieku, wówczas Leonard Pękalski namalował fryz przedstawiający planety. Najcenniejszym obiektem w Sali Pod Planetami jest obraz autorstwa Dosso Dossiego 'Jowisz, Merkury i Cnota'. Obraz pochodzi z daru Karoliny Lanckorońskiej.

  Sień Bitwy pod Orszą - nazwa sieni związana jest z fryzem ukazującym scenę bitwy pod Orszą w 1514 roku. Podobnie jak w dwóch poprzednich salach, tutaj fryz wykonał Leonard Pękalski. Dominującym obrazem w tejże sali monumentalne jest dzieło Tomasza Dolabelli 'Bitwa pod Lepanto'. Obraz pochodzi z poznańskiego klasztoru dominikanów.
  W Sieni znajduje się kolekcja obrazów sarmackich:
  Portret Stanisława Tęczyńskiego mal. przez Tomasza Dolabellę.
  Portret biskupa Jana Zadzika mal. Jan Tricius

  Sala Pod Ptakami - jest to sala narożna Zamku. To od tej sali rozpoczął się wielki pożar jaki objął zamek w 1595 roku. Nazwa pochodzi od znajdującej się tutaj niegdyś dekoracji złożonej z ptaków autorstwa Tomasza Dolabelli. Dziś strop i podłoga zaprojektowane zostały przez Adolfa Szyszko Bohusza, zaś sala udekorowana jest fryzem autorstwa Felicjana Szczęsnego Kowarskiego i nawiązującym do poprzedniego wystroju. Salę różni od wcześniejszych kurdyban (skórzane pokrycie) pochodzący z zamku w Moritzburgu zakupione przez Szymona Szwarca. W narożniku znajduje się barokowy kominek proj. Ambrożego Meazzi dekorowany herbami Wazów (orzeł ze snopkiem na piersiach) i orderem Złotego Runa (owieczka). Najcenniejszym obiektem w Sali Pod Ptakami jest obraz Piotra Pawła Rubensa przedstawiający króla Władysława IV.
  Sala Pod Ptakami łączy się z zamkową kaplicą.


  Kaplica przy Sali Pod Ptakami - kaplica została całkowicie odrestaurowana na początku XX wieku. Obok ścian pokrytych kurdybanem pomalowana została kaplica przez Józefa Pankiewicza.


  Sala Pod Orłem - nazwa pochodzi od niezachowanego stropu z rzeźbionym orłem. Ściany sali pokrywa gobelin 'Śmierć Deciusa Musa' wyk. według kartonów Piotra Pawła Rubensa oraz obrazy z okresu baroku.

  Sień przed Salą Senatorską - ta sala jako jedna z ostatnich została przygotowana dla zwiedzających. Sufit zdobi plafon przedstawiający muzy i jest autorstwa Józefa Jaremy Jana Cybisa oraz Czesława Rzepińskiego. Na ścianach sieni wiszą obrazy odwołujące się do polskich władców (kolekcja wymienna). Ponieważ jest to przedostatnia sala Komnat Reprezentacyjnych przeznaczonych do zwiedzania, ukazano tutaj władców ze schyłkowego okresu Pierwszej Rzeczypospolitej. Wśród obrazów można podziwiać portret Michała Korybuta Wiśniowieckiego autorstwa Daniela Schultza. W tejże sali znajduje się także portret rodziny Sobieskich. Obraz namalowany został przez Henri Gascara, francuskiego malarza działającego głównie w Anglii.

  Sala Senatorska - jako największa z sal wawelskich służyła posiedzeniom senatu, a także na ważne posiedzenia oraz uroczystości. Tutaj w 1518 roku odbyło się wesele Zygmunta Starego i Bony Sworzy. Dziś wszystkie ściany sali ozdobione są arrasami (kolekcja wymienna).









  Zwiedzając zamek warto spojrzeć na serię inskrypcji na zewnętrznej stronie portali do zamku. Ozdobione są one napisami:

1) RESPICE FINEM - bacz końca
2) EXITVS ACTA PROBAT - wynik ocenia działanie
3) MODERATA DVRANT - umiarkowane hartują
4) TENDIT IN ARDVA VIRTVS - dzielność dąży i po stromym
5) VELIS QUOD POSSIS - chciej tego, co możesz
6) OVOD RATIO NEQVIT SEPE SANAVIT MORA - czas uzdrawia to, czego rozum nie może
7) TEMPORA MVTANTVR ET NOS MVTAMTVR IN ILLIS - czas się zmienia, a my razem z nim
8) FACILR CREDIT QD DESIDERAT - łatwiej uwierzysz, w co pragniesz
9) AVLAE ET AVRATA TECTA - komnaty i złocone dachy

  Zwróć uwagę:

 • → Arrasy Zygm. Augusta
 • Głowy wawelskie
 • Piece zamkowe
 • Renesansowe fryzy
 • Obraz: Dosso Dossi 'Jowisz, Merkury i Cnota'
 • Obraz: Giovanni da Gaeta 'Mater Misericordia'
 • Obraz: Georg Pencz 'Lot z córkami'
 • Obraz: Henri Gascar 'Portret rodziny Sobieskich'
 • Obraz: Domenico Ghirlandaio 'Adoracja Dzieciątka'
 • Obraz: Daniel Schulz 'Portret Michała Korybuta Wiśniowieckiego'
 • Obraz: Portret Fryderyka Orańskiego
 • Obraz: Pieter Soutman 'Portret konny Władysława IV'

WYCIECZKI SZKOLNE
PIELGRZYMKI
STRONA GŁÓWNA
MUZEA KRAKOWA
TEATRY KRAKOWA
KONCERTY
INNE ATRAKCJE
IMPREZY CYKLICZNE
NIEPEŁNOSPRAWNI
TURYŚCI
INDYWIDUALNI
NOCNE ZWIEDZANIE
Z 'SOWĄ'
PRACOWNICY
ZABYTKI KRAKOWA
MAŁOPOLSKA
KRAKOWIANIE
KULTURA I HISTORIA KRAKOWA

PRZEWODNICY PO KRAKOWIE
tel. +48 885 616 358
przewodnicykrakowscy@gmail.com
WYCIECZKI
CENNIK
KONTAKT

PRZEWODNICY PO KRAKOWIE
tel. +48 885 616 358
przewodnicykrakowscy@gmail.com
WYCIECZKI PO
KRAKOWIE
WYCIECZKI PO
MAŁOPOLSCE
CENNIK
KONTAKT