Jesteś tutaj: Strona główna>Muzea Krakowa>Muzeum Lotnictwa> Iljuszyn
  MUZEUM LOTNICTWA

  ILJUSZYN - IŁ





  Muzeum Lotnictwa posiada kilka egzemplarzy Iljuszyna, samolotu popularnie zwanego w Polsce 'Iłem'. Są to Ił 28 R, Ił 28 U oraz Ił 14 S (tzw. salonka).
  Prezentowane na ekspozycji modele Ił 28R oraz Ił 28U (polska nazwa Sił 28) należą do grupy samolotów produkowanych od 1933 roku w Moskwie przez zakłady o nazwie Kompleks Lotnictwa im. S. W. Iljuszyna. Ił 28 produkowany był od 1949 roku. Wersja oznaczona literą 'R' (na ekspozycji) produkowana była od 1950 roku. Przeznaczenie samolotu to głównie przewóz ciężkich ładunków, w tym bomb, bomb oświetlających, aparatów fotograficznych (wersja szpiegowska), paliwa, itp. Bombowce te służyły także do transportu bomb atomowych oraz torped. Z kolei ustawiony obok 'Sił' to wersja szkoleniowa. 'Sił' pozbawiony został uzbrojenia a uzyskane w ten sposób miejsce przeznaczone dla pilota konstruktora.

  Samoloty stały się jedną z ważniejszych broni używanej przez wojska Traktatu Warszawskiego i poważnym elementem zimnej wojny. Iły 28R zakupione zostały przez różne państwa Układu Warszawskiego, a także wiele państw afrykańskich i azjatyckich. Polska zakupiła osiemdziesiąt tego typu maszyn. Samoloty w lotnictwie polskim były eksploatowane do końca lat 70-tych.
  Fabryka produkowała samoloty także do przewozu ludzi. Przykładem takiej maszyny jest Ił 14 S. Samoloty te świetnie nadawały się do przewozu żołnierzy, w desancie, bardziej komfortowe służyły w lotnictwie cywilnym (użytkownikiem tychże samolotów był PLL Lot, który w 1974 zakupił kilka tych maszyn.
  Pokazany na wystawie egzemplarz wykonany został w 1959 roku i służył w Specjalnym Pułku Lotnictwa Transportowego w Warszawie. Zadaniem maszyny był transport najważniejszych przedstawicieli władzy, w tym sekretarza Władysława Gomułki. Wycofany został z użytkowania i trafił do Muzeum w 1987 roku.

  Dane techniczne Sił:

- Dwa silniki odrzutowe WK 1 o ciągu 2700 kg
- Ciężar własny 11 760 kg
- Prędkość maksymalna 876 km/h
- Pułap 12.300 metrów
- Zasięg 3150 km

  Dane techniczne Ił 28R

- Dwa silniki odrzutowe WK 1 o ciągu 2700 kg
- Ciężar własny 13 000 kg
- Prędkość maksymalna 876 km/h
- Pułap 12.300 metrów
- Zasięg 3150 km

  Dane techniczne Ił 14 S

- Dwa silniki gwiazdowe Asz 82T o mocy 1900 KM
- Ciężar własny 12 700 kg
- Prędkość maksymalna 430 km/h
- Pułap 7400 metrów
- Zasięg 1500 km

Lista samolotów prezentowanych
w muzeum:

Albatros B II A
Cessna
F-84F Thunderstreak (Republic)
Gawron PZL-101
Iljuszyn (Ił 14S, Ił 28R, Ił 28U)
Iskra
Jakowlew Jak-40
Kruk PZL-106
Lisunow Li-2
LVT A-7P Corsair II
Mirage 5 BA
Tupolew Tu-134A
WSK



Iljuszyn 28R


Iljuszyn 28U


Iljuszyn 14S

PRZEWODNICY PO KRAKOWIE
os. Ogrodowe 18/23, 31-916 Kraków
tel. +48 885 616 358
WYCIECZKI PO
KRAKOWIE
WYCIECZKI PO
MAŁOPOLSCE
CENNIK
KONTAKT
WYCIECZKI SZKOLNE
PIELGRZYMKI
STRONA GŁÓWNA
MUZEA KRAKOWA
TEATRY KRAKOWA
KONCERTY
INNE ATRAKCJE
IMPREZY CYKLICZNE
NIEPEŁNOSPRAWNI
TURYŚCI
INDYWIDUALNI
NOCNE ZWIEDZANIE
Z 'SOWĄ'
GRUPY PRACOWNICZE
ZABYTKI KRAKOWA
MAŁOPOLSKA
KRAKOWIANIE
KULTURA I HISTORIA KRAKOWA
TANIE NOCLEGI
W KRAKOWIE